Umiejętność słuchania i mówienia to chyba najważniejsze umiejętności społeczne. W naszych relacjach społecznych tak wiele zależy od słów! Po prostu od umiejętności wzajemnej komunikacji. Każda z nas wie, ile nieporozumień i kłótni wynika ze złego zinterpretowania słów drugiej strony! Albo z niedosłyszenia, z niedomówień, z poczucia, że to co ja mówię jest ważniejsze niż to, co ty mówisz…
Dlatego warto jest poznać i zastosować w codziennych rozmowach kilka prostych zasad dotyczących rozmawiania.
To zdecydowanie upraszcza relacje i powoduje, że nawet z kłótni można wyciągnąć konstruktywne wnioski na przyszłość!
Spis Treści
W dobrej komunikacji umiejętność słuchania jest ważniejsza, niż umiejętność mówienia
A skoro tak, to przeczytajcie zasady dobrego słuchania:
Po pierwsze ważna jest koncentracja na osobie, która mówi.
Kontakt wzrokowy, uważność na słowa ale również na ton głosu, mimikę twarzy, gestykulację. Te elementy są bardzo istotnym elementem rozmowy! Czasem ton głosu czy wyraz twarzy powie więcej niż słowa!
Po drugie osoba która mówi, powinna wiedzieć, czy jest dobrze rozumiana.
Jeśli słuchasz, to od czasu do czasu powtórz własnymi słowami to, co słyszysz, powiedz jak rozumiesz sens tego, co ktoś mówi. Bo może się okazać, ze macie zupełnie różne interpretacje na myśli!
Po trzecie ważne jest zadawanie pytań, jak czegoś nie rozumiemy.
Powiedzenie „kto pyta, nie błądzi” ma zastosowanie nie tylko w dotarciu do celu podróży. Hm… Rozmowa jest w zasadzie taką podróżą…
Po czwarte: nie oceniaj!
To niezwykle ważna zasada dobrego słuchania. Nasza ocena lub rady przeszkadzają drugiej stronie w swobodnym, otwartym, z poczuciem bezpieczeństwa komunikowaniu swoich spraw, potrzeb czy problemów.
Podstawy dobrej komunikacji
Jeśli chcesz podnieść poziom swoich rozmów na wyższy poziom, to poza umiejętnością słuchania, zadbaj również o to, żeby twoje wypowiedzi były konkretne, zrozumiałe, żeby mimika, gesty i ton głosu był zgodny z tym, co mówisz.
Najważniejsze punkty:
– zdanie zaczynaj od mówienia o sobie JA, MNIE (ja uważam, mnie to rani…)
– wyrażaj swoje uczucia, myśli i potrzeby jasno, nie każ się drugiej stronie domyślać o co ci chodzi („nie udawaj, ze nie wiesz, o czym mówię!” – takie zdanie nie przybliży was do rozwiązania sporu…)
– patrz w oczy, kontakt wzrokowy jest jedną z bardziej istotnych części rozmowy.
– mów wyraźnie – to chyba oczywiste!
słuchaj dziadu